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- Model: C40127
- サイズ: 139cm x 225cm
この絨毯は、エジプト・カイロのマムルーク朝の宮廷工房によって16世紀初頭にデザインされました。オーストリア・ウィーンの応用美術館(MAK)で展示されています。その印象的なサイズ、素材、デザインの品質から判断すると、この絨毯は熟練した宮廷工房の産物であり、おそらく最後のマムルーク朝の後期に制作されたものでしょう。使用されている多様な色彩は、1500年頃の制作と言えますが、葉巻状の繊細な植物模様のボーダーや特徴的な傘のような葉は、後期の制作を示唆しています。1517年、オスマン帝国がマムルーク朝を征服しましたが、カイロの絨毯工房はマムルーク朝のスタイルを踏襲した作品を16世紀中ごろまで制作し続けました。
カイロの工房で制作された初期の絨毯を読み解くことは、完全に異なる課題を提供します。カイロの絨毯は、制約されたカラーパレット、対称的な結び目、異例のS-紡毛糸(イスラム世界ではほぼ普遍的にZ-紡毛糸が使用される)という特異な構造で特徴付けられています。これらの絨毯は、1517年のオスマン帝国によるマムルーク朝の征服後に、デザイン上急激な変化を遂げました。シモネッティ・カーペットはおそらく征服後に織られたものであり、マムルーク朝の「旧式」である15世紀のスタイルを示しています。この縦に長いカーペットは、さまざまな長さのカーペットを生産することのできるエジプトの標準的なローラービーム織機で織られました。デザインはA-B-C-B-Aのパターンで5つの主要な焦点領域から構成されており、最初と最後、および2番目と4番目の領域がペアになっており、中央の領域がユニークです。これらの5つの焦点領域はメダリオンと呼ぶこともできますが、レイアウトとディテールの両方で幾何学的であり、そのスタイル(織りの実際の年代とは異なり)はメダリオン形式が台頭するカーペットデザインの革命よりも前のものです。マムルーク絨毯のデザインと色彩は、赤、青、緑、そして時に黄色を組み合わせた独特の組み合わせであり、ほとんど無染色の白を含まないものです。特にヨーロッパでは、これらのマムルーク絨毯は、繊細な彩色、非常に詳細なデザイン、小さな複雑な幾何学的模様のモザイクのような配置により、より粗く織られ、鮮やかな色彩のアナトリア(ウシャク)のメダリオン絨毯とは異なる魅力的な選択肢となりました。伝統的な幾何学的なマムルークデザインでの絨毯の織りは、おそらく17世紀まで続いたようですが、16世紀中ごろになると、カイロの織り手はマムルークの材料、技法、色彩を使用しながら、イスタンブールのオスマン皇帝の宮廷で生み出された最新のスタイルを反映した、まったく新しい種類の絨毯を作り始めました。この絨毯のデザインは、私たちのデザイナーによって解釈され、柔らかな色彩が使われています。
The source of the rug comes from the book Völker, Angela, Die orientalischen Knüpfteppiche das MAK, Vienna: Böhlau, 2001: 42–5. This rug with the central star was designed in the early 16th-century rug by Mamluk Sultane of Cairo, Egypt. It is exhibited at MAK – Museum of Applied Arts, Vienna Austria. As its impressive size, materials, and design quality suggest, the carpet is a product of an accomplished court workshop and likely dates from the late period of the last Mamluk dynasty. The quantity of the colors used speaks for an earlier date around 1500; the delicate vegetal border with leaf tendrils and the characteristic umbrella leaves rather point to a later date. In 1517, the Ottomans conquered the Mamluk Empire, but Cairo’s carpet workshops still produced pieces until the mid-16th century in a post-Mamluk style.
Attempting to read early carpets produced in workshops in Cairo provides an entirely different set of challenges. Cairene carpets, distinguished by their limited color palette, symmetrical knotting, and unusual construction of S-spun wool (Z-spun wool being the norm almost everywhere in the Islamic world), underwent a sudden change in design sometime after the Ottoman Turks conquered the Mamluk Empire in 1517. The Simonetti Carpet was probably woven after the conquest but exhibits the “old” fifteenth-century style of the Mamluks. Long and narrow, it was woven on a standard-sized Egyptian roller-beam loom, capable of producing carpets of varying lengths. It consists of five major focal areas of design in an A-B-C-B-A pattern, meaning the first and fifth and the second and fourth areas are paired, while the middle is unique. We can easily term these five focal areas medallions, but they are geometric in both layout and detail, and their style (as opposed to the actual date of the weaving) predates the carpet design revolution that gave rise to the medallion format. We can surmise that the designs and colors of Mamluk carpets, with their unusual combination of insect-derived red, blue, green, and sometimes yellow, with virtually no undyed white at all, constitute an effort to create a recognizable brand in the early modern market, especially in Europe, where Mamluk carpets such as this, with their subtle coloration, incredibly detailed design, and mosaic-like layout of small and intricately patterned geometric motifs, constituted an appealing alternative to the more coarsely woven and brightly colored carpets from Anatolia, such as Ushak medallion carpets. While the weaving of carpets in the traditional geometric Mamluk designs apparently continued well into the seventeenth century, sometime around the mid-sixteenth century, Cairene weavers began to create an entirely new kind of carpet, using their traditional Mamluk materials, technique, and coloration but reflecting the latest styles then being created at the court of the Ottoman sultans in Istanbul. The design of the rug is interpreted by our designers, and soft colors are used for this rug.