Menu
Menu
Your Cart

格子模様のマムルーク絨毯 Mamluk Carpet with Lattice Design

格子模様のマムルーク絨毯 Mamluk Carpet with Lattice Design
格子模様のマムルーク絨毯 Mamluk Carpet with Lattice Design
579,000円
税込み: 579,000円
  • Stock: In Stock
  • Model: C50266
  • サイズ: 154cm x 187cm
この絨毯はメルセル・コレクション サザビーズ 2000年からのものです(カタログ表紙)。このマムルーク・カイロ絨毯は、奇妙なことにある種の格子模様を特徴としています。この絨毯は16世紀初頭、エジプト・カイロのマムルーク・スルタンによってデザインされました。ミュンヘンのバイエルン国立博物館のこの作品は、他の例と比べて最も興味深く、宮廷にふさわしいものです。そのデザインはペルシャの分割葉アラベスクを大胆に格子の角に配置しており、躍動感とリズムのある優雅さがあります。他の例では、ベルリンの絨毯、テキスタイル博物館の絨毯、そして2000年のサザビーズで販売されたメルセルの作品などには見られません。このデザインの試みの出発点は、現在私たちから見失われてしまったイランのモデルであるかもしれません。同じタイプのテキスタイル博物館の絨毯だけが、通常はメダリオン絨毯に予約されているチューリップとパイナップルの境界線を特徴とし、格子模様が付随の背景を形成していますが、これは通常のマムルークのメダリオンとは不釣り合いです。
カイロの工房で生産された初期の絨毯を読み解くことは、まったく異なる課題を提供します。カイロの絨毯は、限られた色パレット、対称的な結び目、異常なS-紡績ウールの構造(イスラム世界のほとんどの地域でZ-紡績ウールが一般的です)によって特徴付けられます。これらは、オスマン帝国が1517年にマムルーク帝国を征服した後、デザイン上の突然の変化を経験しました。シモネッティの絨毯は征服後に織られた可能性がありますが、マムルークの15世紀のスタイルを示しています。長くて細長い形状で、エジプトの標準的なローラービーム織機で織られ、さまざまな長さの絨毯を生産することができました。絨毯はA-B-C-B-Aのパターンで5つの主要なデザイン領域で構成されており、最初と最後の領域、および2番目と4番目の領域が対になっている一方、中央の領域はユニークです。これらの5つのデザイン領域をメダリオンと呼ぶことは簡単ですが、レイアウトとディテールの両方で幾何学的であり、そのスタイル(織られた実際の日付とは異なる)は、メダリオン形式の絨毯の登場をもたらした絨毯デザインの革命よりも前の時代にさかのぼります。マムルークの絨毯のデザインと色は、赤、青、緑、そして時には黄色という異常な色の組み合わせを持っており、ほとんど無染色の白色をほとんど使用していません。これは、特にヨーロッパでは、マムルークの絨毯がアナトリアのより荒く織られ、鮮やかな色彩のウシャクのメダリオン絨毯などとは異なり、繊細な彩り、非常に詳細なデザイン、小さな複雑な幾何学的なモチーフのモザイクのような配置で、早期近代市場で認識されるブランドを作り出す努力でした。伝統的な幾何学的なマムルークのデザインでの絨毯の織りはおそらく17世紀まで続いたが、16世紀半ばごろからカイロの織り手たちは、伝統的なマムルークの素材、技法、色彩を使用しながらも、イスタンブールのオスマン帝国の宮廷で創造された最新のスタイルを反映したまったく新しいタイプの絨毯を作り始めました。この絨毯のデザインは、私たちのデザイナーによって解釈され、柔らかい色が使用されています。


The source of carpet comes from the Mercer Collection Sotheby’s 2000 (catalog cover). This Mamluk-Cairene carpet is known, curiously featuring some type of lattice was designed in the early 16th-century rug by Mamluk Sultane of Cairo, Egypt. This piece from the Bavarian National Museum in Munich is the most interesting and well-qualified for a court appearance with its deployment of the Persian split-leaf arabesque placed daringly at the corners of the lattice. It has a sprightly, rhythmic elegance lacking in the other examples, such as the carpets in Berlin, Textile Museum, and the Mercer piece sold at Sotheby’s in 2000. Perhaps the starting point for this design venture was an Iranian model now lost to us. Only a similar type of Textile Museum carpet features the tulip-and-pineapple border usually reserved for medallion carpets, and the lattice design forms the accompanying background, incongruously, for a standard Mamluk medallion.

Attempting to read early carpets produced in workshops in Cairo provides an entirely different set of challenges. Cairene carpets, distinguished by their limited color palette, symmetrical knotting, and unusual construction of S-spun wool (Z-spun wool being the norm almost everywhere in the Islamic world), underwent a sudden change in design sometime after the Ottoman Turks conquered the Mamluk Empire in 1517. The Simonetti Carpet was probably woven after the conquest but exhibits the “old” fifteenth-century style of the Mamluks. Long and narrow, it was woven on a standard-sized Egyptian roller-beam loom, capable of producing carpets of varying lengths. It consists of five major focal areas of design in an A-B-C-B-A pattern, meaning the first and fifth and the second and fourth areas are paired, while the middle is unique. We can easily term these five focal areas medallions, but they are geometric in both layout and detail, and their style (as opposed to the actual date of the weaving) predates the carpet design revolution that gave rise to the medallion format. We can surmise that the designs and colors of Mamluk carpets, with their unusual combination of insect-derived red, blue, green, and sometimes yellow, with virtually no undyed white at all, constitute an effort to create a recognizable brand in the early modern market, especially in Europe, where Mamluk carpets such as this, with their subtle coloration, incredibly detailed design, and mosaic-like layout of small and intricately patterned geometric motifs, constituted an appealing alternative to the more coarsely woven and brightly colored carpets from Anatolia, such as Ushak medallion carpets. While the weaving of carpets in the traditional geometric Mamluk designs apparently continued well into the seventeenth century, sometime around the mid-sixteenth century, Cairene weavers began to create an entirely new kind of carpet, using their traditional Mamluk materials, technique, and coloration but reflecting the latest styles then being created at the court of the Ottoman sultans in Istanbul. The design of the rug is interpreted by our designers, and soft colors are used for this rug.